Tuesday, April 26, 2011

Bebaskan Diri Daripada Belenggu Sendiri

“Awak takkan faham, awk tak alami bukan dalam situasi ni”
“Teruja tengok dia dah kurus, bila la nak kurus balik ni, nafsu makan makin menjadi2”
“Sy tahu itu salah sy, sy dah cuba untuk berubah tapi sy perlukan masa”

Kita selalu mendengar ayat2 ini, kadang2 kata2 ni turut mempengaruhi kita menjadi lemah dan berfikir negetif. Mengapa perlu berkeadaan demikian sedangkan kt sendiri yg perlu membebaskan diri kita dari belenggu2 itu. Kita yg di anugerahkan akal untuk berfikir dan mempunyai hak untuk memilih untuk diri kita. Mungkin baik untuk kita tetapi tidak untuk orang lain, mungkin jugak tidak baik untuk kita tapi baik untuk orang lain. Pilihan ada pada diri sendiri, bebaskan diri daripada belenggu sendiri, jadilah ‘org yg pentingkan diri’ jangan biarkan diri dibelenggu yg kita ciptakan sendiri. Buatlah sesuatu yg dapat mengembirakan diri sendiri selagi tidak bercangah dengan syariat dan hukum yg ditetapkan.

“Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” (Surah Al-Baqarah ayat 216)

“Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.” (Surah Ar-Rad Ayat 11)

Bebaskan diri dari belenggu sendiri, mengapa harus takut untuk hadapi hidup ini, bukankah DIA sentiasa ada bersama kita selagi kita masih mengigati-NYA.

“Tidakkah engkau memikirkan, bahawa sesungguhnya Allah mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi? Tiada berlaku bisikan antara tiga orang melainkan Dialah yang keempatnya dan tiada (berlaku antara) lima orang melainkan Dialah yang keenamnya dan tiada yang kurang dari bilangan itu dan tiada yang lebih ramai, melainkan Dia ada bersama-sama mereka di mana sahaja mereka berada. Kemudian Dia akan memberitahu kepada mereka pada hari kiamat, apa yang mereka telah kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.” (Surah Al-Mujadalah ayat 7)

“Dialah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy; Dia Mengetahui apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya dan apa yang diturunkan dari langit serta apa yang naik padanya dan Dia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.” (Surah Al-Hadid Ayat 4)

Jangan takut untuk hadapi hidup ini, bebaskan diri dari belenggu sendiri. Carilah ilmu alihkan masalah membelenggu dengan membaca andai itu dapat membahagiakan hati kerana ilmu adalah segala-galanya dalam hidup ini.

"Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun." (Surah Al-Fatir Ayat 28)

No comments: