Monday, December 14, 2009

Bersalah Atau Tidak




13 Disember 2009 ( Ahad )
~Orang yg baik adalah org yg pernah melakukan kesalahan &
belajar dari kesalahan itu untuk menjadi org yg lebih baik.~
vs
mungkin orang baik @ jahat, hati manusia sape tahu...kesalahan yang buat org jadi jahat...org terperangkap dengan kesalahan lalu menjadi jahat..

Siapa bersalah?, siapa tidak?...aku memang tak sempurna dalam kembara ini,bukan juga yang terbaik, tapi cukuplah bagi aku untuk belajar dari kesalahan itu dan menjadi orang yang lebih baik..tegurlah aku bimbinglah aku andai aku terlena, terlalai seketika dengan nikmat dunia dan bisikan tipuan perasaan ku sendiri, dan ku akui kelemahan diri, dalam meniti kembara ini, dalam bisikan naluri ini aku tertewas dengan mazmumah diri...dan jangan aku ulangi kesilapan yang sama berulang kali, jangan, jangan sesekali... mungkin orang baik atau jahat, hati manusia sape tahu,.. ku akui siapalah aku untuk menilai dan menghukum, tapi jika seseorang mengaggap itu kesalahan dari diriku dan membuat 'dia' dan aku memperlakukan kejahatan dan terperangkap dengan kejahatan itu, ku mohon jauhkan 'dia', jauhkan aku dari perasaan itu, dendam, kebencian yang membara yang tidak membawa erti dalam kembara ini, andainya kemaafan yang menjadi persoalan, aku telah memaafkan dan cuba untuk memaafkan, (begitu juga dikau) begitu lah aku untuk kesekian kalinya, mungkin kerna perasaan telah terikat di tangkai naluri ini, aku tidak tahu, dan sampai bila?, andai persoalan ini ku temui jawapan. Tapi sayang jawapan yang ku cari belum kutemui, mereka tertawakan aku?,mereka persoalkan aku biar, biarkan mereka kerana aku tiada jawapan setiap persoalan itu, dan ku tahu kepiluan hatiku sendiri,..dan ku tahu langkah yang ku cipta untuk sebuah kembara ini untuk aku menuju kedestinasi yang abadi...dengan rahmat-Mu atas segalanya..Amin

BERSALAH ATAU TIDAK
Get This from CyArena.com

Hujan di tengah hari ini
Bagai memberi tanda
Berakhir sebuah cinta

Oh! retak yang telah terbelah
Tak perlu di ratapi
Usah disesali

Bersalah atau tidak
Bukan persoalan bukan sebab
Hanya perasaan yang telah terpadam
Bukan mudah selami
Jiwa yang angkuh
Cita cita yang mengelirukan diri
Mendustai hati

Walau apa terjadi
Roda hidup terus berputar
Menjadi teman kita
Menggilis kita (jiwa)

No comments: