Thursday, December 31, 2009

Akukah Bidadari Itu?

Tersentuh hati dengan dua lagu ni, Bidadari (Munif Ahmad) dan The Rest Of My Life (Maher Zain) terharunya dan bersyukur sangat andai diri dihargai oleh pemilik jiwa pelengkap rusuk itu. Dan berbahagia lah andai tergolong dalam penyejuk dimata penenang dijiwa sang raja dambaan hati. Mampukah aku untuk menjadi bidadari dan wanita solehah itu?, yang sememangnya memerlukan kesabaran dan ketabahan, ujian dan cubaan yang tak terduga untuk membuktikan ketulusan cinta yang suci dan untuk meraih redha Ilahi, semua tu bukan hanya omongan kosong dan kata-kata semata. Mampukah aku?, aku hanya wanita akhir zaman,..aduh biarkan bisikan2 itu, biarkan ketawa2 itu yang pasti aku tetap aku dan langkah yang aku cipta ke jalan pulang dan istiqamahkan aku di jalan ini.



Bidadari
Temanilah resahku
Bidadari
Tenangkanlah jiwaku
Sumpah setia hidup mati
Semuanya kerana kau isteriku
Isteriku tercinta pelengkap rusuk kiriku

Bidadari
Jadilah pedampingku
Bidadari
Jadilah sang setia
Kerna cinta cinta suci
Buktinya tidak pernah sepi
Sepi daripada cubaan yang tak terduga

Kau umpama bintang utara
Penunjuk jalan yang terang
Kau beri harapan saat ku jatuh
Bangun semula
Dan berikan sakti cintamu
Penawar racun berbisa
Dan ikatan kita cinta abadi hanya disyurga



Jadilah hamba-Nya yang bersyukur dan redha terima kekurangan dan kelemahan diri wahai pemilik jiwa yang lembut, insyaallah Dia akan menambahkan Rahmat-Nya disisimu andainya engkau sabar dan mensyukuri nikmat-Nya. Sebagaimana firman-Nya bermaksud : “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Aku tambahkan nikmat-Ku kepadamu. Dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih.” (Surah Ibrahim, ayat 7)

Wahai pemilik jiwa yang lembut, betapa besarnya ganjaran buatmu andainya engkau isteri solehah. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud : “Sampaikanlah kepada sesiapa yang engkau temui daripada kaum wanita, bahawasanya taat kepada suami serta mengakui haknya adalah menyamai pahala orang yang berjihad pada jalan Allah, tetapi sangat sedikit sekali golongan kamu yang dapat melakukan demikian.”

Wahai pemilik jiwa yang lembut, muhasabahla dirimu adakah engkau tergolong dalam golongan yang di janjikan Syurga. Adakah engkau mempunyai sifat2 itu,sebagaimana hadis Rasulullah S.A.W. Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)


Bacaan Selanjutnya...Ku Ingin Jadi Bidadari Itu

No comments: