Tuesday, December 29, 2009

Roda Hidup Terus Berputar

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan: ‘kami telah beriman, sedangkan mereka tidak di uji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui orang2 yang dusta.’ (surah Al-Ankabut 2-3)


Peringatan dan renungan untuk diri :

“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! (2) Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.”( Surah As-Saff ayat 2-3 )

Dari Abu Zaid Usaman bin Zaid bin Haritsah ia berkata : “Saya mendengar Rasulullah berkata :” Didatangkan seorang laki-laki pada hari kiamat, lalu ia dilemparkan kedalam neraka, maka keluarlah usus perutnya, lalu melilitnya sebagaimana keledai mengitari tempat penggilingan tepung. Maka berkumpullah ahli neraka dan bertanya : “Wahai fulan mengapa kamu demikian? Bukankah kamu dahaulu menyuruh berbuat baik dan mencegah kemungkaran ? Lalu ia berkata : “ Benar, aku dulu menyuruh berbuat baik tetapi tidak mengerjakannya, dan melarang dari kemungkaran sedangkan aku mengerjakannya.” (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim).

Harapanku semoga aku mampu menghadapi ujian ini semua, dan Ya Allah ku pohon dari-Mu jangan kau bagi ujian yang tak mampu untuk aku menghadapinya, dan jauhkan aku dari sifat mazmumah yang merosakan hidupku. Dan KAU jauhkan dari bisikan-bisikan syaitan yang ingin menghancurkan cinta ini dan bantulah aku menemui kembali cinta yang telah hilang…Amin

No comments: