Thursday, July 22, 2010

Cinta Abadi ( IQ,EQ dan SQ)

Hari ni ketika bersiap nak pergi kerja sempat dengar Tanyalah Ustaz bertajuk "Cinta Abadi". Disini bukan nak hurai tentang tajuk tu,tapi tertarik dengan kata2 ustaz dan boleh dijadikan renungan dan muhasabah untuk diri,
"orang yang pandai cammana sekalipun IQ bagus, tetapi jiga tidak dapat mengawal emosi (EQ) tak memberi makna, ianya akan menyusahkan hidup sendiri jugak, Tetapi bila dah ada IQ dan boleh mengawal EQ perlu ada juga (SQ) iaitu spritual yakni hubungan dengan Allah itu lah yang paling penting dalam hidup ni, jika itu tiada maka tidak akan berjayalah hidup di dunia dan di akhirat"

Renunglah dan muhasabahlah dalam diri,adakah sudah ada ketiga2 itu (IQ,EQ,SQ). Atau sekadar IQ yang membanggakan tetapi gagal dalam EQ demi mendapat tempat dan memiliki,atau mengejar IQ dan EQ untuk kesenangan dan mengejar kesementaraan ini sehingga melupakan SQ. Muslimah yang hebat yang mampu dan memiliki ketiga-tiga itu (IQ,EQ,dan SQ) Cari dan didiklah diri dengan IQ,EQ dan SQ buat bekalan perjalanan melengkapi kembara kembali ke negeri abadi.

No comments: