Monday, December 13, 2010

Bulan Muharram



Hari2 berlalu bulan berganti begitu pantas masa berlalu,kini Muharram telah kembali, Alhamdulillah, syukur dan segala puji hanya pd-Nya kerana dapat menghembuskan sisa-sisa nafas bg meneruskan baki yg masih tersisa dalam pengembaraan kembali ke negeri abadi. Berfikir sejenak,usia semakin bertambah, masih bnyak ilmu yg perlu dpelajari dan diajari, masih byk ilmu yg tdak disempurna amal, masih tak tercapai cita2, tercapai cita2 namun masih blm puas, semakin dekat ajal menghampiri. Kini kt telah memasuki Tahun 1432H, Salam Maal Hijrah, Semoga tahun ini lebih baik dari tahun yg telah berlalu dengan baik.

Daripada Abdullah Bin Habsyi bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud " Orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan apa-apa yang dilarang oleh Allah" (Hadis Riwayat Abu Dawud)

Puasa Sunat Di Bulan Muharram

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :“Puasa yang paling utama selepas Ramadan ialah bulan Allah,Muharram dan solat yang paling utama selepas fardu ialah ialah solat malam”.
(Riwayat Imam Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, Baihaqi, Ahmad)

Sabda Rasulullah saw: "Hari ini adalah hari ‘Asyura tidaklah wajib kamu berpuasa tetapi saya berpuasa. Maka sesiapa yang mahu ia boleh berpuasa dan sesiapa yang tidak mahu ia boleh berbuka".
(Imam al-Bukhari dan Muslim).

Daripada Ibn Abbas berkata :“Aku tidak melihat Rasulullah saw mengutamakan hari puasa yang dilebihkan atas hari lain kecuali hari ini,iaitu hari ‘Asyura dan bulan Ramadan”.Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim


Hadis Palsu Tentang Hari Asyura
Dari Ibnu Abbas r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda : "Sesiapa yang berpuasa pada hari Asyura (10 Muharram) maka Allah akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan sesiapa yang berpuasa pada hari Asyura (10 Muharram) maka akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid, dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat. Dan sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Asyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka." Lalu para sahabat bertanya Rasulullah S.A.W : " Ya Rasulullah S.A.W, adakah Allah telah melebihkan hari Asyura daripada hari-hari lain?". Maka berkata Rasulullah S.A.W : " Ya, memang benar, Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Asyura, menjadikan laut pada hari Asyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Asyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Asyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Asyura, dan Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api juga pada hari Asyura, Allah menenggelamkan Fir'aun pada hari Asyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub a.s pada hari Asyura, Allah menerima taubat Nabi Adam pada hari Asyura, Allah mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Asyura, Allah S.W.T mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Asyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pada hari Asyura !".

Hadis ini statusnya maudhu' (rekaan/palsu) mengikut Syaikhul Hadis Nasiruddin alBani dan pendustaan terhadap Ibn Abbas RA.

Ibn Jauzi pula menegaskan hadis ini maudhu' tanpa ragu lagi.

Imam Dzahabi juga menyebut sebagai maudhu' (rekaan).

Imam Ahmad Ibn Hanbal menjelaskan hadis ini direka oleh seorang pendusta bernama Habib bin Abu Habib.

Ibn Hibban juga memberitahu hadis ini adalah batil dan tidak halal menyibarkannya.
Oleh: Tuan Hassan Tuan Lah


Diriwayatkan oleh Ibn Abbas, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesiapa yang memakai celak mata daripada arang pencelak mata pada hari ‘Asyura’, maka ia tidak akan ditimpa sakit mata buat selama-lamanya". Hadis ini maudhu’ (palsu).(Rujuk: al-Albani, Silsilah Ahadith al Dhaifah, 624). Ibn al-Jauzi, al-Maudhu ‘at, 2/116)

Daripada ‘Alqamah bin Abdullah bahawa Rasulullah saw bersabda yang maksudnya: "Sesiapa yang melapangkan pemberian (makanan, minuman, pakaian) kepada ahli keluarganya, pada hari ‘Asyura’, nescaya Allah akan melapangkan ke atasnya rezeki di sepanjang tahunnya." Hadis ini maudhu’, disebut oleh Ibn al-Jauzi di dalam kitabnya al Maudhu’at, 2/115.

Bubur ‘Asyura yang dikaitkan dengan sunnah Rasulullah s.a.w. atau disandarkan kepada peristiwa nabi Nuh a.s yang menyuruh para pengikutnya memasak daripada sisa-sisa makanan dan biji-bijian setelah mendarat dan selamat daripada banjir besar. Ini juga adalah tanggapan yang tidak benar dan ianya bersumberkan daripada cerita-cerita dongeng Israiliyat. Inilah yang disebut oleh al-Imam Ibn Kathir di dalam kitab Qashas al-Anbiya.
Oleh: Abdul Razak bin Abd Muthalib

No comments: