Wednesday, August 11, 2010

Ya Ramadhan


"Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa. (183) (Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir, (bolehlah dia berbuka), kemudian wajiblah dia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui. (184) (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur. (185)" Surah Al-Baqarah ayat 183-185

Saat itu malam hari raya iedul fitri seperti biasanya Nabi s.a.w. dan para sahabat membaca Takbir,Tahmid dan Tahlil di Masjidil Haram.
Saat sedang bertakbir, tiba-tiba Nabi keluar dari kelompok kearah dinding. Kemudian Nabi mengangkat kedua tangannya (layaknya orang berdoa ) saat itu Nabi mengatakan amin sampai tiga kali.
Setelah Nabi mengusapkan kedua tangan diwajahnya (layaknya orang selesai berdoa ) para sahabat mendekat dan bertanya : Ya Rasul apa yang terjadi sehingga engkau mengangkat kedua belah tanganmu sambil mengatakan 'amin' sampai tiga kali ?T
Jawab Rasul :tadi saya didatangi Jibril dan meminta saya mengaminkan doanya.?
Apa gerangan doa yang dibacakan Jibril itu ya Rasul ? tanya sahabat kemudian Rasul menjawab : Inilah doa yang disampaikan Jibril dan saya mengaminkan :

1. Ya Allah, ya Tuhan kami, janganlah diterima amal ibadah kaum muslimin selama bulan Ramadhan apabila dia masih bersalah kepada kedua ibu bapanya dan belum dimaafkan?. Rasul mengatakan Amin.

2. Ya Allah, ya Tuhan kami, janganlah diterima amal ibadah kaum muslimin selama bulan Ramadhan apabila suami isteri itu masih berselisih dan belum saling memaafkan.? Rasul mengatakan Amin.

3. Ya Allah, ya Tuhan kami, janganlah diterima amal ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadhan apabila dia dengan tetangga dan kerabatnya masih berselisih dan belum saling memaafkan.? Rasul mengatakan Amin.(HR Muslim)

Sabda Rasulullah S.A.W "Sungguh telah datang kpdmu bulan Ramadhan,bulan yg penuh keberkatan.Allah memfardukan keatas kamu berpuasa. didlm bulan Ramadhan dibuka segala pintu syurga dan dikunci segala pintu neraka dan dibelenggu seluruh syaitan, pdnya ada satu malam yang lebih baik dari seribu bulan, barangsiapa tidak diberikan kepadanya kabaikan malam itu,maka sesungguhnya dia telah dijauhkan dari kebajikan."(Riwayat Ahmad)

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: "Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan keikhlasan akan diampunkan dosanya yang telah lalu dan dosanya yang akan datang, sesiapa yang menghidupkan qiyamullail dengan penuh keimanan dan keikhlasan akan diampunkan dosanya yang telah lalu dan yang akan datang".

Dari Sahl bin Sa'ad RA daripada Nabi SAW sabdanya: "Sesungguhnya di dalam syurga itu ada sebuah pintu yang disebut Pintu Rayyan. Semua orang yang berpuasa akan memasukinya pada hari kiamat dan tidak dibenarkan sesiapa pun selain daripada mereka memasukinya. Lalu dikatakan: "Di manakah orang yang berpuasa?" Lantas mereka pun berdiri dan tidak ada seorang pun yang dapat masuk selain orang yang berpuasa. Apabila sekalian orang berpuasa telah masuk, maka ditutuplah dan tiada seorang pun yang dapat memasukinya." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Martabat puasa mengikut Iman Ghazali

Puasa Orang Awam (umum)
Puasa umum adalah merujuk darihal puasa yang dibuat semata-mata menahan makan, minum dan menjauhi perhubungan kelamin pada siang hari. Dengan kata lain, mereka kelihatan berpuasa tetapi tidak memperolehi pahala kerana mereka tidak memelihara adab-adab berpuasa. Apa yang mereka perolehi ialah semata-mata lapar dan dahaga sahaja. Imam Ghazali menamakan puasa umum kerana puasa kelas ini mungkin kebanyakan dilakukan oleh umat Islam yang daif iman.

Ahlul Khusus
Manakala puasa khusus, adalah merujuk puasa yang bukan sahaja menahan lapar dan hubungan kelamin pada siang hari tetapi mereka juga menjaga adab tertib berpuasa dan menahan seluruh anggota pancaindera daripada melakukan perkara-perkara yang diharamkan atau merosakkan amalan puasa. Puasa khusus adalah amalan puasa orang-orang salih samada mereka itu orang awam atau alim ulama. Secara lebih luas sifat puasa khusus ialah:,
-Menahan penglihatan atau mengelakkan pandangan yang boleh mengganggu dan melalaikan hati mengingati Allah dan merosakkan keimanan.
-Mengawal lidah daripada membicarakan perkara-perkara keji dan sia-sia.
-Menjauhkan diri daripada mendengar perkara keji dan sia-sia.
-Menjauhi makanan syubahat dan haram ketika berbuka puasa.
-Mengelakkan banyak makan ketika berbuka supaya rezeki yang diperolehi itu tidak membazir.
-Malu kepada Allah kerana bimbangkan amalan puasa yang tidak dapat memenuhi harapan Allah atau tidak diterima Allah.

Puasa Al-Khusus/Ahli Ma’rifah
Manakala puasa istimewa ialah puasa yang bukan sahaja menahan lapar, perhubungan kelamin pada siang hari dan segala pancaindera melakukan perkara haram malah menjaga hati agar tidak lalai dari mengigati Allah, segala amalan dilakukan semata2 untuk mendapat keredhaan Allah, tanpa sedikit pun memikirkan hal-hal keduniaan. Inilah martabat ibadah puasa para rasul dan nabi-nabi dan Shiddiqqin dan merupakan martabat puasa paling tinggi di sisi Allah.

No comments: