Monday, April 19, 2010

Mukashafah Qulub (Penenang Jiwa)

Mahabbah (Cinta)
Al-Junaid mengatakan, “Allah mengharamkan mahabbah bagi orang yang masih mempunyai hubungan dengan yang lain.” Dia juga berkata, “Setiap mahabbah meminta pengorbanan. Jika tidak berkorban, bererti tidak memiliki mahabbah.”
Pengorbanan yang besar dan berat ada dalam diri, melawan hawa nafsu, memupuk sifat mahmudah, memgikis mazmumah diri, memerlukan mujahadah melawan godaan dan tipuan duniawi,..mampukah aku melawan bisikan-bisikan musuh itu...

“Tanda orang yang cintakan Allah, sentiasa bersemangat dan cergas melakukan amal ibadah dan hatinya tidak pernah lalai dan letih daripada mengingatiNya.”-Imam al Junaid r.a-

Zun-Nun mengatakan, “Katakan kepada orang yang mengaku mahabbah kepada Allah. Takutlah engkau dikuasai selain Allah !”

Di tanyakan kepada Asy Syibli, “Jelaskan kepadaku tentang orang arif dan muhib ?” Dia berkata, “Orang arif suka berbicara hanyut dan orang muhib jika diam hanyut.”

Jawapan Cinta
Ibnu Al-Jilla ra berkata, “Allah swt memberi wahyu kepada Isa as.”
“Sungguh jika Aku telah kasih kepada seseorang, maka tidak-Ku temukan di situ cinta dunia dan akhiratnya. Ku penuhi dia dari cinta kepada-Ku dan Ku buat ia selalu mengingat-Ku.”

Allah swt mewahyukan kepada Nabi Daud as.:
“Banyak orang mengaku cinta kepada-Ku, pada hal sebenarnya bohong belaka. Bagaimana tidaknya, ketika malam mulai kelam ia malah tidur meninggalkan Aku. Bukankah orang yang jatuh cinta ingin selalu berjumpa dengan kekasihnya ?. Inilah Aku ! Aku hadir dihadapan orang-orang yang mencari-Ku.”

Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Tuhan Yang Maha Suci dan Maha Tinggi berfirman: "Demi kemuliaan dan kebesaranKu! Aku tidak akan mengeluarkan dari dunia (mematikan) seseorang - yang Aku hendak mengampunkan dosanya sehingga Aku sempurnakan balasan tiap-tiap kesalahan yang ditanggungnya, dengan ditimpakan penyakit pada badannya, dan kepicikan pada rezekinya."

Kata-Kata Cinta:
Ibrahim bin Adham berkata, “Ya Tuhanku, Engkau tahu, di mataku Syurga tidak mengimbangi sayap nyamuk di banding kemuliaan yang Engkau telah berikan kepadaku dari mahabbah kepada-Mu, suka mengingat-Mu serta tafakkur tentang keagungan-Mu.

Rabiah Al Adawiah berkata, “Siapa yang dapat menunjukkan, di mana kekasihku?” Khadimnya berkata, “Kekasihku bersamaku. Tetapi dunia menghalanginya.”

Jika aku sujud kepada Mu kerana gerun dengan api neraka Mu maka bakarlah aku didalamnya, dan jika aku sujud kepadaMu kerana tamakkan syurga Mu maka halanglah aku daripadanya,tetapi jika aku sujud kepadaMu kerana kecintaanku kepadaMu maka kurniakanlah aku balasan yang besar (Rahmat disisi-Mu)-Rabiatul Adawiyah-

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” (HR Tirmidzi)

Berkata Zulaikha “Wahai Yusuf! Aku mencintai kamu sebelum aku mengenali-Nya. Tetapi setelah aku mengenali-Nya, tidak ada lagi kecintaan kepada selainNya, dan aku tidak mahu sebarang gantian”. (Ihya’ Ulumiddin, Imam al Ghazali Jilid 5 H: 225)

Cinta Bukan Ungkapan, Ia Dirasai
Perhatianku tertumpu kepada jalan sufiah. Adalah sangat jelas bahawa jalan ini tak akan dapat ditempuh melainkan dengan ilmu dan amal. Ianya mesti ditempuh menerusi tahapan batin dan dengan membersihkan diri. Hal ini perlu untuk mengosongkan batin dan kemudian mengisinya dengan zikir kepada Allah Taala. Bagiku, ilmu lebih mudah daripada amal. Maka segeralah aku memulai dengan mempelajari ilmu mereka, membaca kitab2 mereka, diantaranya kitab Qutub Al-Qulub karangan Abu Talib Al-Makki ra dan kitab2 karangan Al-Haris Al-Muhasibi ra serta ucapan Al-Junaid ra, Al-Syibli ra, Abu Yazid Al Busthami ra dan lain2. Dengan itu dapatlah aku memahami tujuan mereka. Penjelasan lebih jauh aku dengar sendiri dari mulut mereka. Yang lebih dalam lagi hanya dapat dicapai dengan zauq (rasa pengalaman batin), pengalaman dan perkembangan batin. Jauh sekali perbezaan antara mengetahui erti sihat atau kenyang dengan mengalami sendiri rasa sihat atau kenyang itu. Mengalami mabuk lebih jelas daripada hanya mendengar keterangan tentang ertinya, padahal yang mengalaminya mungkin belum mendengar sesuatu keterangan tentang demikian itu. Seorang doktor yang sedang sakit, tahu banyak tentang sihat, tetapi ia sendiri sedang tidak sihat. Tahu erti dan syarat2 zuhud tidaklah sama dengan bersifat zuhud. Yang penting bagi mereka adalah pengalaman dan bukan perkataan. Apa yang dapat dicari dengan ilmu telah ku capai. Selanjutnya, harus dengan zauq dan suluk (menempuh perjalanan batin).”
-Imam Al Ghazali-

Cinta itu bukan hanya ungkapan, bukan mengikat, bukan memiliki, kerana disitulah ia bermula, disitulah ia hidup bersama hembus nafas...

"Katakanlah (wahai Muhammad): Jika bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta benda yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka)."(Surah At-Taubah Ayat 24)

No comments: